Aktörer inom den övergripande säkerheten
Alla aktörer i samhället deltar tillsammans i tryggandet av vitala funktioner. Samarbetet sträcker sig från lokal till internationell nivå. Individerna är nyckelaktörer inom den övergripande säkerheten.
Styrkan i Finlands verksamhetsmodell för den övergripande säkerheten är att den omfattar alla sektorer och nivåer i samhället. Dessutom beaktar den internationella förpliktelser och utnyttjar det internationella systemets stöd för det finländska samhällets säkerhet. Aktörer på samhällets olika nivåer inom den offentliga förvaltningen, näringslivet och det civila samhället bildar nätverk för den övergripande säkerheten vilka fungerar enligt enhetliga principer. Grunden för samhällets säkerhet skapas genom att man utbyter information på internationell, nationell, regional, lokal och individuell nivå, ställer upp gemensamma mål och förbinder sig till samarbete. Finland deltar aktivt i det internationella samarbetet för att upprätthålla och utveckla beredskapen och responsen. Ett flexibelt och kontinuerligt samarbete mellan samhällets olika sektorer och verksamhetsnivåer är en grundläggande förutsättning för att stärka kriståligheten.
Den offentliga förvaltningen
Statsrådet och ministerierna ansvarar för beredningen av lagstiftningen, de allmänna riktlinjerna, fördelningen av resurser, verksamhetsprinciperna, den strategiska styrningen, beredskapen och responsen samt samarbetet. Varje ministerium leder, övervakar, samordnar och styr beredskapen inom sitt ansvarsområde i enlighet med beredskapslagen och den sektorsspecifika lagstiftningen. Den beredskapsskyldige ansvarar för beredskapen i anslutning till sina egna lagstadgade uppgifter och för samordningen av den med sina samarbetsparter. Myndigheterna inom olika förvaltningsområden har en viktig roll i planeringen och genomförandet av beredskaps- och responsåtgärder samt i upprätthållandet av lägesbilden. De arbetar i enlighet med sina lagstadgade uppgifter och i samarbete med sina intressentgrupper. Säkerhetskommittén är ett permanent samarbetsorgan för beredskapen inom området för den övergripande säkerheten, och i störningssituationer agerar kommittén vid behov som sakkunnigorgan och bistår statsrådet och ministerierna i samordningen av den övergripande säkerheten.
Näringslivet
Företagen producerar en betydande del av tjänsterna i anknytning till samhällets vitala funktioner. Största delen av samhällets kritiska funktioner är i privat ägo. Det är viktigt att kontinuiteten i företagens verksamhet tryggas. Värde- och leveranskedjorna är globala och i allt högre grad beroende av varandra, och multiplikatoreffekterna har ökat betydelsen av internationellt samarbete inom näringslivet. Näringslivets roll accentueras när en störningssituation påverkar de internationella logistikkedjorna eller när hanteringen av en sådan situation kräver fungerande logistikkedjor. Aktörerna inom den privata sektorn äger och driver största delen av den infrastruktur, service och produktionsverksamhet som är kritisk med tanke på samhällets säkerhet. Inom flera branscher har företagen ålagts lagstadgade skyldigheter att sörja för kontinuiteten i verksamheten under alla förhållanden.
Det civila samhället
Det civila samhällets aktörer inom den övergripande säkerheten är utöver organisationer och föreningar bland annat sociala nätverk, allmännyttiga samfund och sociala rörelser som grundar sig på människors frivilliga deltagande. Det ömsesidiga förtroendet mellan aktörerna utgör en väsentlig del av samhällets kristålighet. Det civila samhällets aktörer stöder individernas och samfundens beredskap för och hantering av störningssituationer och kriser. Samtidigt stärker de individernas mentala kristålighet.
Individerna som säkerhetsaktörer
Individernas handlingsförmåga samt kunskaper, färdigheter och attityder som stärker säkerheten utgör grunden för samhällets kristålighet. Utöver allmänbildning och mediekompetens är förmågan att navigera säkert i den digitala miljön numera en viktig del av den medborgerliga kompetensen. Viljan att delta och hjälpa syns förutom i organisationernas verksamhet och frivilligverksamheten också i familjernas och närmiljöns verksamhet, i form av grannhjälp och deltagande i bygemenskaper, nätverk för sociala medier och olika grupper samt i form av invånarnas egen beredskap.
Var och en har rätt att leva i ett tryggt samhälle. Denna aspekt framhäver att handlingsförmåga som grundar sig på fysiskt och psykiskt välbefinnande också är en nyckelfaktor för säkerheten. Individerna bör upprätthålla tillräckliga fysiska, psykiska, sociala och etiska färdigheter. Det är också viktigt att identifiera de faktorer som äventyrar dessa färdigheter och förbereda sig på och beslutsamt reagera på sådana faktorer. I grunden är det fråga om säkerhetsattityder och vilja att trygga det finländska samhället.